" یاعلی گفتیم " وعشق آغازشد.
 چند کلمه
اگر قادر نيستي خود را بالا ببري همانند سيب باش تا با افتادنت انديشه‌اي را بالا ببري
|+| نوشته شده توسط مهدی یعقوبی در سه شنبه پانزدهم مهر 1393  |
 فراموِشى
آشنایی بابیماری آلزایمر (تغذیه درمانی) آلزایمربیماری است که درآن با تخریب کامل یا نسبی سلولهای مغزکه تشکیل دهنده بافت مغزهستند روبرو هستیم. این ازبین رفتن بافت معمولابا تخریب توانایی ذهنی و"حافظه" همراه می باشد. درواقع آلزایمر یک بیماری ذهنی است که بصورت پیشرونده باعث گیجی ، ازدست دادن حافظه وقدرت تشخیص ، قضاوت وضعف عضلانی مشخص می شود. عوامل ایجادکننده آلزایمرمعمولا مسمومیت دارویی، هیپرتیروییدیسم ، کم خونی های کشنده ، تومورهای خوش خیم مغزی، هیدروسفالی وشوک انسولین می باشد. ژنتیک دربیماری آلزایمر نقشی راایفانمی کند. ازآنجاییکه آلزایمر باافزایش سن بیشترایجاد میشود وروی سیستم مغزی تاثیر می گذارد وضمنا قوه ادراک را تحت تاثیرقرار میدهد لذا باید به درمان دارویی وغذایی روی آورد. موادغذایی که درکناردرمان دارویی موردتوجه قرار می گیرد عموما جبران ویتامین های ازدست رفته ازجمله : ویتامین ث ، ویتامین ب1، ب6، ب12، ب2 ، فولات، روی وآهن است. موادمغذی فوق بیشتردرترکیباتی نظیرمرکبات ، جوانه ها، گوشت قرمز، انواع مغزها مثل: پسته ،بادام، گردووفندق وهمچنین مایعاتی مثل ماء الشعیر وجود دارند. آلزایمرخبرنمی کند.
|+| نوشته شده توسط مهدی یعقوبی در سه شنبه پانزدهم مهر 1393  |
 خواص پوست زیتون
پوست زیتون ترکیب اعجاب انگیز قرن

یافته های اخیرعلوم پزشکی حاکی ازآنست که :  ترکیبات موجود درپوست زیتون می تواند جهت پیشگیری ازتشکیل تومورهای سرطانی درروده بزرگ موثرواقع شود.

برطبق مطالعه ای که بواسطه تلاش های " مرکزمطالعات وتحقیقات  گرانادا وبارسلونا " انجام گرفته است اسید ماسیلینیک

موجود درپوست زیتون یک هیدروکربن 3 ظرفیتی است که میتواند ازتکثیر سلول های سرطانی در کولون ( روده بزرگ ) جلوگیری کند.

این درحالیست که ترکیب مذکور همچنین درگیاهان دیگری که عمدتا نظیر زیتون پوست مومی شکل دارند یافت می شود.

گفتنی  است مطالعات وتحقیقات پیشین حاکی از وجود یک خاصیت ضدسرطانی درپوست میوه جاتی نظیر زیتون بود که عمدتا سبب پیشگیری از پیشرفت سلول های سرطانی   درطول بازسازی  دی .ان .ای ، توقف سیکل سلولی ونیز فرآیندهای تمایز سلولی می گردند.

دانشمندان خوش بین هستند یافته هایشان بتواند راهی را جهت پیشگیری ازابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ به شکل طبیعی ونه با استفاده از ترکیبات ومواد صنعتی وساخته دست بشرپیش روی آنها قراردهد.

|+| نوشته شده توسط مهدی یعقوبی در یکشنبه یکم شهریور 1388  |
 پ بسامد غذایی

                             پرسشنامه عمومي بسامد غذايي

                              نام :           نام خا نوادگي :          سن به سال :         جنس: :مذكر      مونث               معرف:  

 

1.      آيا شيرمينوشيد ؟      اگرپاسخ شمامثبت است ازچه نوع ؟علامت بزنيد : كامل       سرشير       كم چرب         چه مقدار؟

2.      آيا ازروغنها درطبخ وتهيه غذايتان استفاده ميكنيد؟        چه نوع ؟        چه مقدار؟

3.      هرچندوقت يكبار ازگوشتها و نظايرآن دربرنامه غذاييتان استفاده ميكنيد؟              چه نوع ؟علامت بزنيد :  تخم مرغ        پنير         پروتئين هاي   گيا هي        ما هي      ميگو       مرغ و جوجه        گوشت قرمز     

4.      آيا ازغذا هاي آماده يا فست فودها استفاده ميكنيد؟       كدام نوع؟                   چه مقدار؟

5.      آيا سبزيجات مصرف ميكنيد؟        اغلب چگونه ؟علامت بزنيد : خام       پخته         هر2نوع      

ازهريك ازگروههاي زير كداميك را استفاده ميكنيد؟ علامت بزنيد :

الف ) بروكلي       سبزيجات برگ سبز مثل هويج          سيب زميني     

     ب )  گوجه  فرنگي        كلم

     ج)  مارچوبه       چغندر قند ياريشه آن        گل كلم          ذرت       كلم پخته         كرفس          ترب      

          كا هو                

       6.   آيا ميوه جات ميل ميكنيد؟          چگونه؟ علامت بزنيد : خام      پخته          

            ازگروههاي زير هركدام راكه استفاده ميكنيد علامت بزنيد :

           الف)  سيب يا سس سيب          زردآلو         موز        توت       گيلاس        ا نگور يا آب آن         هلو       

             گلابي        آناناس           آلو          آلوبخارا           كشمش               

            ب)  پرتقال          آب پرتقال          گریپ فروت یا آب آن  

         7. آیا از نان و غلات دربرنامه غذاییتان استفاده میکنید؟         

             لطفا به سوالات زیرپاسخ دهید : 

          الف) معمولا چه مقدارنان درهروعده غذایی میل میکنید ؟                      چه میزان دربین وعده ها ؟    

           ب) آیا ازغلات دیگردربرنامه روزا نه تان بصورت جایگزین استفاده میکنید؟         چه نوع؟ علامت بزنید : برنج         گندم           سبزیجات

           نشاسته ای

          ب) معمولا غلات را به چه صورت استفاده میکنید ؟علامت بزنید : پخته          خشک          هر2نوع

          ج) عمدتا موارد ذکرشده درقسمت "ب" را چه مدت استفاده میکنید؟ روزانه یا هفتگی ؟  بنویسید : برنج          گندم           سبزیجات

           نشاسته ای

          

           د)اغلب هرچند وقت یکبار غذاهایی نظیر : ماکارونی واسپاگتی میل میکنید؟

           ه) آیا دانه های کامل وجوانه ها را مصرف میکنید؟          چگونه؟ علامت بزنید: خام         پخته

          

         8. آیا نمک همراه غذا میل میکنید؟         آیا قبل ازچشید ن غذا به آن نمک میزنید؟        آیا اصولا غذا رابانمک درست میکنید؟         وآیا به

           مصرف غذاهای شورتمایل یا ولع دارید؟

          9. چند قاشق غذاخوری شکردرروز استفاده میکنید؟ ( توجه کنید : شکرموجود درغلات – نانها – میوه جات – قهوه وچای نیزحساب است)

          

         10. آیابعد از غذادسرمیل میکنید؟       چه نوع دسرهایی؟ علامت بزنید: بستنی ساده        بستنی شکلاتی         قهوه و نسکافه         غیره     

           چه میزان در هفته ؟

         11. آیا نوشابه و آبمیوه های صنعتی مینوشید؟           اغلب چه نوع؟                 چه مقدار؟

          12. آیا شکلات و آبنبات میل میکنید ویا نسبت به خوردن آنها تمایلی دارید؟         

          13. آیاآب مینوشید؟         چند باردرطول روز؟          هربارچه میزان؟

          14. آیاازجانشین های قندی نظیرآسپارتام بصورت شیرین کننده درنوشابه های رژیمی یا بصورت مجزااستفاده میکنید؟         

          15.  آیاالکل مینوشید؟          چه میزان؟

           16. آیاازمواد یانوشابه های انرژی زا استفاده میکنید ؟

 

|+| نوشته شده توسط مهدی یعقوبی در جمعه نوزدهم تیر 1388  |
 یبوست

پروتكل درمان رژيمي براي بيماران مبتلابه

يبوستConstipation

 

برنامه غذايي اين گروه ازبيماران شامل يك رژيم پرفيبرحاوي حداقل 50-25گرم فيبريعني حداقل 2برابرنيازيك فرد معمولي ميباشد.

 مشخصات رژيم :

 

·  مصرف 2/1 تا4/1 فنجان bran يا سبوس غلات

افزايش مصرف نانهاي كامل نظير: 

  سنگك – تافتون – بربري

 ازمصرف نانهاي فانتزي – شيرمال- لواش وسوخاري خودداي شود.

·  افزايش مصرف سبزيجات تازه

( شنبليله – گشنيز – تره – جعفري – آب گوجه فرنگي و سبزيجات برگ سبزنظير: كاهو –هويج و اسفناج )

·     افزايش مصرف ميوه جات كم كالري وتازه مطابق جدول

(توجه :  اغلب فيبرهاي محلول نظير : پكتين درپوست ودانه ميوه جات قراردارند. لذا حتي المقدور ازاين گروه باپوست ودانه استفاده كنيد.)

·  افزايش مصرف آب ومايعات سالم نظير :ماء الشعير به ميزان بيش از 2ليتريا  8 ليوان درروز.

 

|+| نوشته شده توسط مهدی یعقوبی در چهارشنبه دهم تیر 1388  |
 فشارخون

    كنترل درمان رژيمي براي بيماران مبتلابه فشارخون

 

1.  كاهش وزن درصورت وجوداضافه وزن وچاقي

2.  محدوديت درمصرف الكل ونوشابه هاي انر‍ژي زا

3. افزايش فعاليت فيزيكي ( 45-30 دقيقه درروز ) – تمام روزهاي هفته

4.  كاهش سديم دريافتي به كمتراز4/2 گرم يا 6گرم نمك طعام درروز

5.  دريافت مقاديركافي پتاسيم

6.  تامين مقاديركافي كلسيم ومنيزيم دررژيم غذايي

7.  ترك سيگار وعدم معاشرت باافرادسيگاري

8.  كاهش مصرف چربيهاي اشباع وكلسترول دريافتي به كمتراز10درصدكل انرژي غذايي روزانه

|+| نوشته شده توسط مهدی یعقوبی در چهارشنبه دهم تیر 1388  |
 چربیهای دورشکم

چربيهاي اطراف شكم

كوچك نمودن شكم نيازبوقت وحوصله زيادي دارد. بخصوص اينكه نقاطي ازشكم نسبت به كاهش چربي مقاوم باشندوبراحتي لاغرنشوند.

ناحيه پايين شكم وپهلوها 2قسمتي هستندكه باورزش وبرنامه غذايي منسجم به سختي لاغرميشوند.

بعضي افرادروزهاي متمادي ازجديدترين وپيشرفته ترين وسايل لاغري استفاده ميكنند درحاليكه هيچكدام ازاين روشها براي لاغركردن شكم موثرنيست.

تنهايك شيوه مفيد براي لاغركردن شكم ونقاط مقاوم به لاغري وجودداردوآن فرمولي بشرح زيراست :

اجراي يك برنامه غذايي صحيح وعلمي + انجام ورزشهاي هوازي + حركات ورزشي مربوط به شكم + بلندكردن وزنه

 

اصولااولين چيزي كه بايدبدانيد اينست كه لاغركردن ياچاق كردن فقط يك قسمت ازبدن غيرممكن است.

بابرنامه غذايي صحيح وورزش وفعاليت بدني مداوم ومستمركاهش چربي ياافزايش آن طبق يك قانون كلي انجام شده وميزان چربي تمام قسمتهاي بدن به يك ميزان تغييرميكند.

اماتوجه كنيد  " قسمتي ازبدن كه سريعترچاق شده به همان نسبت نيزديرترلاغرميشود. "

اين مسئله غالبا به ساختمان ژنتيكي افرادبرميگردد مثل: رنگ چشم ها – موها يا...

يعني بطوركلي نميتوان آنراتغييرداد .مثلا :

دريك فردممكن است ران هاودرفردديگر باسن بزرگ باشد وهنگام لاغرشدن اين قسمتها ديرترلاغرشوند.

درخانم هانقاطي ازبدن كه نسبت به كاهش وزن مقاومترندشامل :  باسن – رانها وكمرميباشد. درآقايان قسمت پاييني شكم وپهلوها مقامتربوده- بيشترمدنظرهستند.

بطوركلي بعضي ازافرادچاق تصورميكنندباانجام ورزشهاي مخصوص يك ناحيه ازبدن وبدون رعايت رژيم غذايي خاص وعلمي ميتوانند آن قسمت ازبدن رالاغركنند. بهمين جهت هرروزتمرينات ورزشي مخصوص اين قسمتها راانجام ميدهند ولي دركمال ناباوري وتعجب ميبينند كه اينكارفقط عضلات شكم راقويترميكندومقدارچربي عمدتا تغييري نميابد.

 

بنابراين بطوركلي بهترين راه براي سوزاندن چربيهاي شكم انجام ورزشهاي هوازي است. ورزشهايي مثل :  پياده روي – دويدن – دوچرخه سواري –شنا – وكوهنوردي دراين موردمطرح هستند. وليكن اغلب افراد خيلي زودازانجام اين ورزشها خسته شده – آنرارها ميكنند.

 

بطوركلي 10دقيقه ابتداي ورزش گليكوژن ( ذخيره قندي دركبد ) بدن ميسوزد. اگرفقط20دقيقه ورزش كنيد نيمي ازسوزاندن چربي راانجام داده ايد كه جهت حفظ سلامت قلب بسيارخوب است ،ولي چربي زيادي ازبين نمي رود. چراكه تازمانيكه كاملا ذخايرگليكو‍ژني كبد ازبين نرودچربي زيادي نمي سوزد. بنابراين جهت ازبين بردن چربيهاي دورشكم 3تا4باردرهفته وهرباربه مدت 30تا60دقيقه پشت سرهم ورزش " هوازي " انجام دهيد.  بعنوان مثال :

 

" يكساعت درروز پياده روي كنيد. "  

ناگفته نماند :‌ اين پياده روي بايد به قصد ورزش باشد ومثلا براي ديدن ويترين مغازه ها نباشد كه مجبورشويد بين پياده روي خود  توقف كنيد.

البته انجام ورزش بدون رعايت رژيم غذايي خاص ،نتيجه لازم ومطلوب را بدنبال نخواهدداشت. بنابراين :

افرادچاقي كه قصددارند  شكم خود را لاغركنند ميبايستي علاوه برورزش ،برنامه غذايي خودرا ازمتخصص مربوطه (مشاورتغذيه ) دريافت وبه آن بدقت عمل نمايند.

 

واما ...

افرادي كه وزنشان مناسب است :

اين افرادميبايستي با ورزش شكم خودرا لاغركنند.

چنانچه مقداركالري دريافتي شما بيش ازميزاني باشد كه ميسوزانيد دراينصورت حتي باورزش كردن نيز چربيهاي زائدتان آب نخواهدشد.

شما ميتوانيد بجاي 2الي 3وعده ، غذارا در5الي 6وعده غذايي ميل كنيد ، ولي پرخوري نكنيد.

عمدتا موادغذايي ميل كنيد كه طبيعي بوده ، داراي چربي كمتري هستند وشيريني آنها نيز كم است. مثل :  ميوه جات ، سبزيجات ، نان هاي سالم وسبوس دار، شيرولبنيات كم چرب وبالاخره گوشت كم چربي.

 

مصرف موادنشاسته اي رابه حداقل برسانيد ، اگررژيم غذايي اصولي وعلمي نداشته باشيد تنها آب بدنتان كم ميشود وچنانچه رژيم را قطع كنيد وزن كاهش يافته " مجددا برميگردد ".

يكي ازتمرينات بي خطروازروش هاي موثردرلاغركردن چربيهاي شكم " ورزش درازونشست " واستفاده از دستگاههاي ورزشي مناسب است.

 

سخن آخر :  غذاهاي طبيعي ، كم چرب وكم كالري مصرف كنيد . از مصرف تنقلات شيرين وغذاهاي چرب خودداري كرده ومواد غذايي نشاسته اي نظير : برنج ، نان ، ماكاروني وكيك وبيسكوييت را نيز درحداعتدال مصرف كنيد.

موفق ، پيروزو سربلند باشيد.

|+| نوشته شده توسط مهدی یعقوبی در چهارشنبه دهم تیر 1388  |
 ّخواص چاي سبز

           چای محافظ بدن دربرابرسرطان سینه

تحقیقات انجام شده درموردخواص چای سبز حاکی از آن است که مصرف چای بعنوان یک نوشیدنی مفید و پرخاصیت <البته در حدمتعادل> میتواند ازبروزسرطان سینه درزنان جلوگیری کند.

برطبق مطالعه ای که بواسطه تلاشهای مرکزتحقیقا ت سرطان شناسی امریکا انجام شد نوشیدن3 فنجان چای درروزمیتواندخطربروزسرطان سینه را درزنان به میزان یک سوم کاهش دهد.

همچنین نوع غیررایجی از این بیماری وجود دارد که حدود 10 تا 15 درصد کل میزان سرطانهای سینه درجهان را به خود اختصاص میدهد.

گفتنی است بطورکلی احتمال بروزاین نوع ازسرطان دربین زنان جوان 66 درصد کمتراز سایرانواع آن است.

لازم به ذکراست ازآنجاییکه نوشیدن چای در زنان جوان تا 37درصد احتمال تشکیل تومور را کاهش میدهد میتوان گفت : زنان مسن تر ( بیش از 50 سال) میبایستی مقادیر متفاوت تری از این ماده غذایی حیات بخش را دربرنامه غذایی خود گنجانده – مصرف نمایند.

دانشمندان علوم پزشکی و سایرعلوم وابسته معتقدند میزان بالای پلی فنل های موجود درچای بعنوان یک عامل ضدسرطان در مواجهه بااین بیماری مهللک و خطرناک تاکنون شناخته شده است.

این درحالیست که مطالعات دیگر در زمینه بیماری سرطان حاکی از آن است که خواص حیات بخش چای سبزهمچنین میتواند خطربروز حملات قلبی را کاهش داده – در بهبود وضعیت کلسترول بدخون LDL ونیز درمان فشارخون موثرواقع شود.

 

|+| نوشته شده توسط مهدی یعقوبی در شنبه ششم تیر 1388  |
 
 
بالا